Projektmotion.dk

Et Sundere Danmark

Nytårsforsæt – Den store guide til at sætte nye mål for det kommende år

December 28, 2016 projektmotion 0 Comments

Lad os se det i øjnene: De fleste af os fejler, når det kommer til at holde nytårsforsættet.  Nogle så hårdt, at de aldrig laver et nytårsforsæt igen.

Og alligevel er resten af os evigt håbefulde, når endnu et nytår er på trapperne. Med ønsket om at vi kan forbedre vores liv, at forandring er mulig og at vi ikke bliver hængende i de samme gamle vaner fra sidste år.

Jeg er her for at fortælle dig, at du kan gøre det. Det er muligt og jeg vil vise dig hvordan.

Problemet med de fleste nytårsfortsæt
Mens jeg elsker optimismen i et nytårsfortsæt, ser jeg ofte at entusiasmen og håbet forsvinder i løbet af et par uger, og vores bestræbelser på personligudvikling kommer til en klynkende ende. Nytårsforsættet mislykkes normalt på grund af en kombination af følgende:

  • Vi forsøger at fyldestgøre for mange nytårsforsæt på en gang, dette spreder vores fokus og energien tynder derfor ud. Det er meget mindre effektivt at rette mange vaner på én gang.
  • Vi har kun en vis mængde entusiasme og motivation og det løber ud, fordi vi forsøger at gøre for meget, for hurtigt. Vi bruger al den energi i begyndelsen og derefter løber vi tør for damp.
  • Vi forsøger at virkeliggøre de mest vanskelige vaner med det samme, hvilket betyder, at det er svært, og vi bliver overvældet eller intimideret af sværhedsgraden og giver derfor op.
  • Livet kommer i vejen. Ting kommer uventet op og kommer i vejen, så vi ikke forholder os til de nye sunde vaner.
  • Nytårsforsæt er ofte vage – ”Jeg har tænkt mig at træne og motionere!” – Men indeholder ikke en konkret handlingsplan og ikke bruger afprøvede teknikker. Det er en opskrift på fiasko.

Der er andre grunde, men ovenstående er nok til at stoppe et nytårsforsæt fra at lykkes.

6 metoder til forandring
Så hvad skal vi gøre? I følgende afsnit vil jeg redegøre for 6 metoder til positiv forandring.

  • Vi fokuserer kun på at ændre en vane af gangen, så vi ikke mister fokus eller energi.
  • Vi gennemfører vane ændringer gradvist, så vi ikke løber tør for damp.
  • Vi starter ud virkelig, virkelig nemt, så det er ikke er for stor en bid i første mundfuld.
  • Vi fokuserer på spændende aktiviteter, så vi behøver ikke “disciplin”.
  • Vi har to måneder til at ændre en dårlig vane, så hvis noget kommer op, er det kun et lille bump på vejen. Vi forpligter os offentligt, så vi står til ansvar og kommer hurtigt tilbage på sporet.
  • Vi har en meget specifik plan med tiltag indbygget, som allerede er afprøvet og dokumenteret på at ændre dårlige vaner.

Hvis du holder dig med metoden, vil du gøre det meget bedre end du har gjort i fortiden med nytårsforsættet. Du vil fokusere på at skabe langvarige vaner, snarere end at forsøge at nå frem til et kortsigtet mål der svigter. Du vil bevare din entusiasme i længere tid og ikke blive overvældet af vanskelighederne ved forandring. Du har vaner, der vil ændre dit liv, og det er ikke nogen lille bedrift.

Metoden
Så hvordan virker de 6 metoder til forandring?

Det er simpelt:

  1. Vælg 6 vaner, der skal forandres i 2013.
  2. Vælg 1 ud af de 6, og start med den.
  3. Forpligt dig offentligt til venner og familie, fortæl dem at du vil realisere nytårsforsættet inden for to måneder.
  4. Bryd dit nytårsforsæt ned i 8 små bidder, start med lette skridt. Eksempel: Hvis du ønsker at bruge tandtråd, så er det første skidt at gøre det på samme klokkeslæt dagligt.
  5. Vælg en udløsende faktor for din vane – noget der allerede er i din rutine, som du umiddelbart gør forud for en vane. Eksempler: vågne op, spise morgenmad, gå i bad, børste tænder, brug tandtråd.
  6. Udfør det første og letteste trin, lige efter den udløsende faktor. Gør dine fremskridt offentlige.
  7. For hver uge der går, træder du et skridt op. Du ønsker sikkert at gøre fremskridt hurtigere, men undlad at gøre dette. Du bygger en ny sund vane, gentag dette indtil du er igennem 8 uger.

Du har nu en ny god vane og kan påbegynde forandringen af en dårlig! Forpligt dig til næste dårlige vane og gentag processen. Kunne du bruge denne artikel, skriv endelig en kommentar eller stil et spørgsmål.

Previous Post

Next Post

Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *